W piątkowy październikowy wieczór w Galerii „Na Poddaszu” Biblioteki Głównej Akademii Nauk Stosowanych przy ul. Podchorążych 10 w Pile przygotowaliśmy kolejną zbiorową wystawę naszego stowarzyszenia.
Przyszło na nią bardzo dużo gości – przyjaciół i miłośników sztuki. Wśród nich nie zabrakło Prorektora ds. Rozwoju Nauki i Współpracy Międzynarodowej dra Michała Bani, Etatowego Członka Zarządu Powiatu w Pile-Kazimierza Sulimy, Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu -Grzegorza Wądołowskiego, Wiceprzewodniczącej Rady Miasta -radnej Zdzisławy Karpińskiej . Wernisaż swoją obecnością zaszczycili również pilscy artyści – były Dyrektor pilskiego BWA – Tadeusz Ogrodnik i Anna Lejba.
Uroczystego otwarcia wystawy dokonali gospodarze Galerii „Na Poddaszu” pani Ewa Fijałkowska- kustosz oraz Przemysław Bartosik – dyrektor Biblioteki Głównej ANS. Po przywitaniu przez nich gości oraz autorów prac głos zabrali Prorektor ANS , a następnie kol. B. Różańska, piastująca funkcję prezeski JELO. W swym wystąpieniu poinformowała o tym, co stanowiło dla nas inspirację do wykonania eksponowanych obrazów oraz zapowiedziała rozpoczęcie duodramy o życiu J. Nowosielskiego.
Wystawa Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych JELO w Pile, kończąca wieloetapowy projekt społeczno-kulturalny pt. „W dialogu z Jerzym Nowosielskim” dotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz przygotowana na wernisaż duodrama miały na celu przybliżenie sylwetki artysty w szerszym kontekście – całego okresu jego twórczości. Prace powstałe na plenerze w „Agro na Wapniarni” poprzedzone zostały: wycieczką do Muzeum Zamku Królewskiego w Warszawie na wystawę „Sztuka widzenia. Nowosielski i inni” z okazji 100. rocznicy urodzin artysty, prelekcją na temat trendów i twórczości drugiej połowy XX wieku oraz spotkaniami z lokalnymi artystami – Eugeniuszem Repczyńskim i Tadeuszem Ogrodnikiem. Po plenerze zorganizowaliśmy we współpracy z Biblioteką Publiczną i Centrum Kultury w Trzciance pierwszą wystawę , później warsztaty twórcze, otwarte dla mieszkańców Piły i jej okolic, związane z abstrakcją, asamblażem, a także dadaizmem i surrealizmem. Część prac powstała również na gruncie prywatnym . Nie wszyscy wystawiający bowiem mogli skorzystać ze wspólnego pleneru. Wyjątkowo na wernisażu można było zobaczyć prace przestrzenne wykonane przez podopiecznych Fundacji „Na Pomoc”, które świetnie wtopiły się w przygotowaną przez nas wystawę. Większość tych prac to również asamblaże ze spawanych lub nitowanych ze sobą śrubek, łańcuchów czy metalowych podkładek.
Omawiając po kolei prace plastyczne przygotowane na tę wystawę, kol. B. Różańska przedstawiła najpierw ikony pisane przez Barbarę Laskowską i te wykonane przez jej uczennice w technice dekupażu, następnie fotokolaże wywodzące się z dadaizmu i surrealizmu, powstałe na wrześniowych otwartych dla m. Piły warsztatach twórczych. Autorkami ich są Anna Śliwak, Krystyna Gładysz i Małgorzata Bartecka. Na prace wykonane przez panią Renatę Kopić Sądel w technice wycinanki i technice gwaszu – wpływ miały tematy bliskie Nowosielskiemu – przyroda, martwa natura oraz architektura cerkiewna. Hanna Cudnowska -Tomczyk wykonała kilka kopii obrazów, na których sceny rodzajowe przedstawione zostały przez artystę w sposób abstrakcyjny. Bogumiła Bumbul, odgrywająca na wernisażu w duodramie żonę Nowosielskiego, pokazała kilka obrazów wykonanych na plenerze w technice suchego pastelu oraz pracę zrobioną na warsztatach w technice fotokolażu i jedną asamblażu. Regina Ankiewicz, malując swoje obrazy, sugerowała się nie tylko Nowosielskim, ale też Jerzym Dwurnikiem i Ewą Kuryluk, których malarstwo figuratywne oparte jest na prostocie przekazu i czystej formie. Dołączyła do nich własną – autorską kompozycję róży w technice akwareli. Sławomira Lewińska, w technice pastelu suchego, skopiowała pięć obrazów Nowosielskiego, w tym szczególnie trzy o charakterze ikony. Grzegorz Koźmiński, oprócz tego, że w duodramie przybliżył nam postać Jerzego Nowosielskiego i pięknie zagrał na skrzypcach (m.in. fragmenty pieśni prawosławnej i hejnału z Wieży Mariackiej) – na plenerze stworzył trzy kopie jego kompozycji malarskich w technice olejnej, bliskie mu tematycznie. Lidia Filipiak skupiła się na obrazach Nowosielskiego przedstawiającego sylwetki kobiece, a na warsztatach prowadzonych przez Stowarzyszenie JELO stworzyła dodatkowo pracę w technice asamblażu i dwa fotokolaże. Wanda Dylla, poza plenerem, kontemplując twórczość naszego bohatera, wykonała jego jedną kopię martwej natury i na warsztatach jedną w technice fotokolażu. Ewa Jabłońska zainspirowała się surrealistycznym i symbolicznym malarstwem Kazimierza Mikulskiego. Natomiast Aleksandra Abramczyk, na plenerze i poza plenerem, zainspirowała się późnym etapem twórczości Wojciecha Fangora połączonym z abstrakcyjnymi okrągłymi formami Nowosielskiego. Joanna Haracewiat – Łosoś skopiowała dwie prace Nowosielskiego z sylwetkami kobiety oraz stworzyła dwa autorskie asamblaże i jeden fotokolaż. Barbara Mikołajczak, autorka scenariusza duodramy o Nowosielskim, namalowała swoje obrazy w technice suchego pastelu, nawiązując do obrazów dekoracyjnych sztuki XX w., a Bogusława Różańska udostępniła na wystawę 5 plenerowych obrazów – dwa to kopie J. Nowosielskiego – „Wieś w Górach” i fragment fresku „Pochwała Bogarodzicy z Dzieciątkiem” , a także trzy własnego autorstwa, będące w tzw. „dialogu” z twórczością mistrza i sztuki drugiej połowy XX w. Zarówno wystawa, jak i duodrama, przygotowane na wysokim poziomie artystycznym, sprawiły ucztę duchową i święto dla jej odbiorców. A propos uczty. Przybyłych gości stowarzyszenie poczęstowało kilkoma ciastami własnej roboty, a pracownicy galerii-ciastkami, kawą, herbata i innymi napojami.